LoverSland
New member
Uzun uçuşunuza yaklaşık 5 saat kaldı ve işinizi aceleyle bitiriyorsunuz, uçakta okumak için kitaplarınızı Kindle'ınıza yüklüyor, uykunuzu yakalamak için göz bantlarınızı ve kulak tıkaçlarınızı paketliyorsunuz. Üzülmeyin; Uçuşunuz sizi uçak içi Wi-Fi ile bağlantıda tutmaya devam edebileceğinden bunların hiçbiri gerekli olmayabilir. Devam edin ve uçuştan e-postayı gönderin, kitabınızı Kindle'a indirin ve tüm hiper bağlılığı unutmamak için uykunuzu tamamlamanız için mutlaka bir hatırlatıcı ayarlayın.
Uçak içi internet sistemleri iki tipte olabilir: Havadan Yere (ATG) veya Uydu tabanlı Wi-Fi sistemleri. Muhtemelen tahmin ettiğiniz gibi, ATG sistemleri karada iletişim için kullanılan baz istasyonlarının aynısını kullanıyor. Muhtemelen tahmin edebileceğiniz gibi, bu birkaç açıdan verimsizdir: Deniz üzerinde bağlantı olmaması, sinyallerin önce yere, sonra tekrar uyduya ışınlanması gerektiğinden daha uzun sürer. ATG ile Wi-Fi hızları genellikle yavaştır, yaklaşık 3 Mbps. İletişim için uyduları kullanan uçak içi Wi-Fi, hem eski teknoloji olan Geostationary uydularını (GEO) hem de daha yeni teknoloji olan Starlink veya OneWeb gibi Alçak Dünya Yörüngesi (LEO) uydu internet sağlayıcılarını kullanabilir. LEO uyduları karşılaştırıldığında daha düşük iletim kapasitesine sahiptir ancak sinyalin kat ettiği mesafe çok daha kısa olduğundan gecikme daha düşüktür.
Uydu tabanlı internet Ku-band ve Ka-bandını kullanabilir. Ku-bandı 12-18 GHz arasındaki frekansları kullanırken Ka-bandı 26,5-40 GHz arasındaki frekansları kullanır. Daha yüksek frekanslar daha fazla kullanılabilir bant genişliği anlamına gelebilir. Ku-band daha fazla kapsama alanı sunar, uygun maliyetlidir ve daha güvenilirdir. Ka-band, daha yüksek hızlar sunan ancak uyumlu uyduların bulunmaması nedeniyle sınırlı coğrafi kapsama alanına sahip, önde gelen ve gelişen teknolojidir. Ka-bandın avantajları, yüksek veri aktarım hızlarına sahip olması, daha küçük antenlere ve uçak içi wi-fi için gereken diğer bileşenlere sahip olması ve dolayısıyla uçaklar için daha düşük yakıt ve tasarım maliyetlerine sahip olmasıdır.
Alman havayolu Lufthansa, uçuşlarında uçak içi interneti sunan ilk şirketlerden biriydi. Emirates, özellikle çift katlı A380'lerinde uçak içi Wi-Fi'yi popüler hale getirdi. Emirates şu anda bağlantı için SITA OnAir'i kullanıyor ve sadakat programına kaydolan tüm kullanıcılara ücretsiz internet sunuyor. Sipariş ettiği yeni Airbus A350 uçağında Inmarsat'ın GX Aviation teknolojisiyle desteklenen yüksek hızlı uçak içi geniş bant sunmayı planlıyor.
Yakın zamanda Panasonic Avionics tarafından sağlanan ve Ku-bandını kullanan Japonya Havayolları'nın Tokyo'dan Delhi'ye uçuşunda uçak içi interneti kullandım. İlk saat tüm yolculara ücretsiz oldu. Bağlantı tutarlıydı ve uçuş sırasında bazı işleri yapabildim. Hız birkaç Mbps ile sınırlıyken birkaç mesaj gönderebiliyor, e-postaları takip edebiliyor ve birkaç web sitesine göz atabiliyordum.
Dünyanın en büyük uydu tabanlı internet hizmetleri sağlayıcısı Starlink, çeşitli uçuş rotalarında faaliyet gösteriyor ve Starlink'in Qatar Airways'in Boeing 777 filosunda yer aldığını kısa süre önce duyurdu. Starlink'i özel kılan şey, kullanıcıların 35.000 feet'te düşük gecikmeyle yüksek hızlı internetin keyfini çıkarabilmesidir. Bu, uzun bir uçuş sırasında videoları izleyebileceğiniz, dosya indirebileceğiniz ve sorunsuz bir şekilde çalışabileceğiniz anlamına gelir. Starlink, daha düşük maliyetler ve daha yüksek bant genişliği ile uçak içi internet pazarını fırtınaya sokmaya hazırlanıyor. Bu, havayollarının yolcuların çoğuna veya tamamına uçakta interneti ücretsiz sunabileceği anlamına geliyor.
Hindistan Hükümeti uçak içi internet kullanımını onaylasa da sonraki yıllarda pandemi nedeniyle işler kızışmadı ancak uçak içi internet yakında Hindistan'da gerçeğe dönüşebilir. Bu hizmetlerin uluslararası uçuşlarda yaygın hale gelmesiyle birlikte, Hindistan hava sahasındaki zayıf uydu bağlantısı nedeniyle Hindistan'da uçak içi internet kullanılamıyor. ISRO, her şey yolunda giderse yıl sonuna doğru GSAT-20 uydusunu fırlatmayı planlıyor. Küresel bir uydu iletişim şirketi olan Viasat'ın, GSAT-20'yi kullanarak Hindistan üzerinden uçak içi internet sağlaması bekleniyor.
Vistara şu anda uluslararası rotalarda uçak içi internet sağlayan tek Hint havayolu şirketidir. Yolcular, uçuş sırasında aileleri ve arkadaşlarıyla gerçek zamanlı iletişimi kolaylaştıran ücretsiz mesajlaşma hizmetlerinden yararlanabiliyor. Örneğin, Delhi'den Hong Kong'a yapılan bir uçuşta yolcular yolculuk boyunca bağlantıda kalabilirler. Air India, Delhi'den Londra'ya rotasından başlayarak Airbus A350 uçaklarında uçak içi internet hizmetlerini tanıtmayı planladığını duyurdu. Bu girişim, uzun mesafeli uçuşlarda bağlantı sunarak yolcu deneyimini geliştirmeyi amaçlıyor.
Ek olarak Airtel ve Jio gibi telekomünikasyon sağlayıcıları, Hint SIM kartlı yolcuların havadayken internet hizmetlerine erişmesine olanak tanıyan uçak içi dolaşım paketleri sunmaya başladı. Bu gelişme, yolculara uçuş sırasında bağlantıda kalmaları için daha fazla seçenek sunuyor.
Uçak içi internet giderek daha fazla standart bir kolaylık olarak görüldükçe, daha fazla havayolunun bu hizmeti hem yurt içi hem de yurt dışı uçuşlarda benimseyerek yolcuların sürekli bağlantı beklentilerine paralel olarak benimsemesi bekleniyor.
Uçak içi internet sistemleri iki tipte olabilir: Havadan Yere (ATG) veya Uydu tabanlı Wi-Fi sistemleri. Muhtemelen tahmin ettiğiniz gibi, ATG sistemleri karada iletişim için kullanılan baz istasyonlarının aynısını kullanıyor. Muhtemelen tahmin edebileceğiniz gibi, bu birkaç açıdan verimsizdir: Deniz üzerinde bağlantı olmaması, sinyallerin önce yere, sonra tekrar uyduya ışınlanması gerektiğinden daha uzun sürer. ATG ile Wi-Fi hızları genellikle yavaştır, yaklaşık 3 Mbps. İletişim için uyduları kullanan uçak içi Wi-Fi, hem eski teknoloji olan Geostationary uydularını (GEO) hem de daha yeni teknoloji olan Starlink veya OneWeb gibi Alçak Dünya Yörüngesi (LEO) uydu internet sağlayıcılarını kullanabilir. LEO uyduları karşılaştırıldığında daha düşük iletim kapasitesine sahiptir ancak sinyalin kat ettiği mesafe çok daha kısa olduğundan gecikme daha düşüktür.
Uydu tabanlı internet Ku-band ve Ka-bandını kullanabilir. Ku-bandı 12-18 GHz arasındaki frekansları kullanırken Ka-bandı 26,5-40 GHz arasındaki frekansları kullanır. Daha yüksek frekanslar daha fazla kullanılabilir bant genişliği anlamına gelebilir. Ku-band daha fazla kapsama alanı sunar, uygun maliyetlidir ve daha güvenilirdir. Ka-band, daha yüksek hızlar sunan ancak uyumlu uyduların bulunmaması nedeniyle sınırlı coğrafi kapsama alanına sahip, önde gelen ve gelişen teknolojidir. Ka-bandın avantajları, yüksek veri aktarım hızlarına sahip olması, daha küçük antenlere ve uçak içi wi-fi için gereken diğer bileşenlere sahip olması ve dolayısıyla uçaklar için daha düşük yakıt ve tasarım maliyetlerine sahip olmasıdır.
Alman havayolu Lufthansa, uçuşlarında uçak içi interneti sunan ilk şirketlerden biriydi. Emirates, özellikle çift katlı A380'lerinde uçak içi Wi-Fi'yi popüler hale getirdi. Emirates şu anda bağlantı için SITA OnAir'i kullanıyor ve sadakat programına kaydolan tüm kullanıcılara ücretsiz internet sunuyor. Sipariş ettiği yeni Airbus A350 uçağında Inmarsat'ın GX Aviation teknolojisiyle desteklenen yüksek hızlı uçak içi geniş bant sunmayı planlıyor.
Yakın zamanda Panasonic Avionics tarafından sağlanan ve Ku-bandını kullanan Japonya Havayolları'nın Tokyo'dan Delhi'ye uçuşunda uçak içi interneti kullandım. İlk saat tüm yolculara ücretsiz oldu. Bağlantı tutarlıydı ve uçuş sırasında bazı işleri yapabildim. Hız birkaç Mbps ile sınırlıyken birkaç mesaj gönderebiliyor, e-postaları takip edebiliyor ve birkaç web sitesine göz atabiliyordum.
Dünyanın en büyük uydu tabanlı internet hizmetleri sağlayıcısı Starlink, çeşitli uçuş rotalarında faaliyet gösteriyor ve Starlink'in Qatar Airways'in Boeing 777 filosunda yer aldığını kısa süre önce duyurdu. Starlink'i özel kılan şey, kullanıcıların 35.000 feet'te düşük gecikmeyle yüksek hızlı internetin keyfini çıkarabilmesidir. Bu, uzun bir uçuş sırasında videoları izleyebileceğiniz, dosya indirebileceğiniz ve sorunsuz bir şekilde çalışabileceğiniz anlamına gelir. Starlink, daha düşük maliyetler ve daha yüksek bant genişliği ile uçak içi internet pazarını fırtınaya sokmaya hazırlanıyor. Bu, havayollarının yolcuların çoğuna veya tamamına uçakta interneti ücretsiz sunabileceği anlamına geliyor.
Hindistan Hükümeti uçak içi internet kullanımını onaylasa da sonraki yıllarda pandemi nedeniyle işler kızışmadı ancak uçak içi internet yakında Hindistan'da gerçeğe dönüşebilir. Bu hizmetlerin uluslararası uçuşlarda yaygın hale gelmesiyle birlikte, Hindistan hava sahasındaki zayıf uydu bağlantısı nedeniyle Hindistan'da uçak içi internet kullanılamıyor. ISRO, her şey yolunda giderse yıl sonuna doğru GSAT-20 uydusunu fırlatmayı planlıyor. Küresel bir uydu iletişim şirketi olan Viasat'ın, GSAT-20'yi kullanarak Hindistan üzerinden uçak içi internet sağlaması bekleniyor.
Vistara şu anda uluslararası rotalarda uçak içi internet sağlayan tek Hint havayolu şirketidir. Yolcular, uçuş sırasında aileleri ve arkadaşlarıyla gerçek zamanlı iletişimi kolaylaştıran ücretsiz mesajlaşma hizmetlerinden yararlanabiliyor. Örneğin, Delhi'den Hong Kong'a yapılan bir uçuşta yolcular yolculuk boyunca bağlantıda kalabilirler. Air India, Delhi'den Londra'ya rotasından başlayarak Airbus A350 uçaklarında uçak içi internet hizmetlerini tanıtmayı planladığını duyurdu. Bu girişim, uzun mesafeli uçuşlarda bağlantı sunarak yolcu deneyimini geliştirmeyi amaçlıyor.
Ek olarak Airtel ve Jio gibi telekomünikasyon sağlayıcıları, Hint SIM kartlı yolcuların havadayken internet hizmetlerine erişmesine olanak tanıyan uçak içi dolaşım paketleri sunmaya başladı. Bu gelişme, yolculara uçuş sırasında bağlantıda kalmaları için daha fazla seçenek sunuyor.
Uçak içi internet giderek daha fazla standart bir kolaylık olarak görüldükçe, daha fazla havayolunun bu hizmeti hem yurt içi hem de yurt dışı uçuşlarda benimseyerek yolcuların sürekli bağlantı beklentilerine paralel olarak benimsemesi bekleniyor.